Jaarverslag 2018

Ons businessmodel

Op Eindhoven Airport kunnen reizigers op een betrouwbare, efficiënte en soepele wijze vertrekken en aankomen. We verlenen diensten aan zowel reizigers als luchtvaartmaatschappijen.
Efficiëntie en gemak, vervat in onze klantbelofte ‘Always Easy’, vormen de basis van onze diensten en operationele processen. Veiligheid voor iedereen op de luchthaven, aan lucht- en landzijde, is het fundament hieronder.
Het streven naar excellente bedrijfsvoering komt tot uiting in alles wat de reiziger ervaart tijdens de ‘customer journey’ − van oriëntatie op de reis tot aankomst op de luchthaven na de reis. Door een snelle en soepele afhandeling voor de reiziger en korte omkeertijden van vliegtuigen blijven zowel reizigers als luchtvaartmaatschappijen kiezen voor Eindhoven Airport.

De havengelden die de luchtvaartmaatschappijen betalen om gebruik te maken van de diensten van Eindhoven Airport, vormen het grootste deel van onze omzet (58 procent in 2018). Door vergroting van de omzet uit non-aviation activiteiten verstevigen we onze bedrijfseconomische basis en ons bedrijfsmodel. Deze non-aviation activiteiten zijn onder te verdelen in: horeca, winkels, commerciële serviceactiviteiten, reclame, vastgoed en parkeergelden. Deze vormen een belangrijke bron van inkomsten.

Een rijk en gevarieerd aanbod aan horeca- en winkelvoorzieningen, een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding voor het parkeren en een goede bereikbaarheid dragen bij aan de klanttevredenheid. Ook de ontwikkeling van een aantrekkelijk buitengebied rondom de luchthaven moet gaan bijdragen aan een luchthaven die door de reiziger wordt ervaren als een volwaardige ‘Gateway to Brainport’.