Jaarverslag 2019

De luchthaven als inspirerende proeftuin

De regio Eindhoven is een ecosysteem van onderwijsinstellingen, multinationals, mkb-bedrijven en startups die samen werken aan ideeën en technologische oplossingen op het gebied van gezondheid, mobiliteit, energie en design. En met succes: het unieke vestigingsklimaat van Brainport Eindhoven trekt talenten en investeerders uit de hele wereld. 

Die bron van kennis boren we aan. Eindhoven Airport wil innovatieve krachten in de regio bij elkaar brengen. Onze luchthaven kan als proeftuin dienen voor kennisbedrijven in de regio: in deze kleine 'stad’ kunnen op een gecontroleerde manier innovaties worden getest. We willen een inspiratiebron zijn voor nieuwe oplossingen. Ook op deze manier kunnen we een katalysator voor de Brainport zijn.

Wat hebben we bereikt in 2019?

Innovatieve doorstroom passagiers

We zijn in eind februari een samenwerking aangegaan met TU/e (Eindhoven University of Technology). De bundeling van krachten en expertise past bij de kwaliteitsslag die Eindhoven Airport aan het maken is. We richten ons op het verder optimaliseren van de luchthavenprocessen. In het eerste concrete project onderzoeken vijf masterstudenten van TU/e SURE Innovation hoe Eindhoven Airport de doorstroom van de verschillende type passagiers, wachtend voor de securitycheck, kan versnellen en vergemakkelijken. Dit gebruikmakend van de nieuwste technologieën. Het project heeft tien weken geduurd. We gaan samen met de TU/e onderzoeken hoe we een vervolg kunnen geven aann dit project.

Tijdslot voor security
We hebben in augustus samen met medewerkers van Schiphol een test gedaan met zogenoemde tijdslots voor de securitylanes. Net als andere luchthavens zoeken we naar innovatieve manieren om de stroom van vertrekkende reizigers bij te kunnen sturen; zo willen we voorkomen dat te veel mensen tegelijkertijd door de controle willen. Doorgaans ligt de focus op het vergroten van de securitycapaciteit, maar in deze pilot zochten we naar alternatieve oplossingen. Per tijdslot van tien minuten kregen maximaal 25 vertrekkende passagiers na het inchecken toegang tot de 'fast-track' en een aparte securitylane. De pilot op 14 augustus stemde ons tevreden. 95% van de benaderde passagiers (349) deden mee. Ze gaven aan dat ze een individueel tijdslot prettig vonden. De indruk was dat het tijdens de geplande piek op die ochtend minder druk was. In 2020 gaan we met de TU/e bekijken hoe we deze werkwijze kunnen uitbreiden.

Kerosine besparen
In september was Eindhoven Airport het toneel van een experiment door Transavia en studenten van de TU Delft en de Universiteit van Amsterdam. Voorafgaand aan vijf vluchten werd op vrijwillige basis het gewicht van de passagiers gemeten. Doel van het onderzoek was of er door een exactere bepaling van het gewicht van passagiers minder kerosine per vlucht nodig is. Dat bespaart gewicht en dus CO2-uitstoot.

Een van de interactieve installaties van het Eindhoven Museum op Eindhoven Airport.

Fietsen door de tijd
Ook 'Bike to the Future' is een samenwerking met TU/e. Dit is een interactieve installatie van studenten die half juni was te zien in de terminal. Belangstellenden konden door de tijd fietsen en verschillende voertuigen uit verleden en heden voorbij zien komen. Daarnaast was er ook een interactieve spelautomaat. Om het spel te kunnen spelen op deze 'Coöperatie Installatie', moest worden samengewerkt met anderen. De automaat presenteerde vervoersinnovaties van toen en nu. De twee installaties in de terminal waren een initiatief van het Eindhoven Museum. Met zijn interactieve concept Museum door de Stad toont het museum gedurende drie jaar op uiteenlopende plekken interactieve installaties.