Jaarverslag 2019

Ons businessmodel

Efficiëntie en gemak, met aandacht voor de mens vormen de basis van onze diensten en operationele processen. Op Eindhoven Airport kunnen reizigers rekenen op een betrouwbare, snelle, soepele en bovenal veilige start van hun reis en aankomst. Dat past volledig in onze klantbelofte ‘Always Easy’.

Het streven naar kwalitatief hoogwaardige bedrijfsvoering ervaart de reiziger tijdens de ‘customer journey’ − van oriëntatie op de reis vooraf tot terugkeer op de luchthaven. De snelle, soepele passagiersprocessen en korte omkeertijden van vliegtuigen vinden zowel reizigers als airlines een pre.

De havengelden die de airlines betalen om gebruik te maken van de diensten van Eindhoven Airport, vormen het grootste deel van onze omzet (54% in 2019). Door vergroting van de omzet uit non-aviation activiteiten verstevigen we onze bedrijfseconomische basis en ons bedrijfsmodel. Deze non-aviation activiteiten zijn onder te verdelen in: horeca, winkels, commerciële serviceactiviteiten, reclame, vastgoed, het hotel en parkeergelden. Ze vormen het grootste deel van de overige inkomsten.

Een gevarieerd aanbod aan horeca- en winkelvoorzieningen, een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding voor het parkeren en een goede bereikbaarheid dragen bij aan de klanttevredenheid. Ook de ontwikkeling van een aantrekkelijk buitengebied rondom de luchthaven moet gaan bijdragen aan een luchthaven die door de reiziger wordt ervaren als een waardige entree tot de Brainport. Dit moet een aantrekkende werking hebben voor werknemers van de omliggende bedrijventerreinen (Flight Forum, Bedrijventerrein Eindhoven Airport, Brainport Industries Campus).