Jaarverslag 2021

Voorzieningen

Corona zorgde ervoor dat ook 2021 voor de luchthaven een uitdagend jaar was. Vooral in de eerste zes maanden was het aantal passagiers door de pandemie laag. Ook het aantal bezoekers in de terminal was gedurende een aantal maanden beperkt omdat de luchthaven de terminal voor bezoekers, ophalers en wegbrengers sloot in een poging verdere verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk te beperken.

De horeca, retail en hotel Tulip Inn Eindhoven Airport moesten door de coronapandemie en het gebrek aan personeel continu beoordelen hoe met weinig medewerkers een minimale service voor passagiers op peil kon worden gehouden. De ondernemers waren genoodzaakt om beperkte openingstijden te hanteren. Enkele winkels, de Aspire lounge en restaurant La Place waren een bepaalde periode niet geopend.

In 2021 was er een beperkt retail-aanbod op de luchthaven

Met name de ondernemers aan landzijde werden financieel geraakt omdat verreweg de meeste passagiers meteen na aankomst door security gingen en daarom veel minder gebruik maakten van het winkel en horeca-aanbod aan landzijde. Vanaf juli steeg het aantal passagiers en gingen de retail, horeca en het hotel weer (veel) betere zaken doen. Zo was oktober 2021 voor hotel Tulip Inn Eindhoven Airport een topmaand met een bezettingsgraad van 87 procent.

De nieuwe toegang tot het securitygebied werd in 2021 opgeleverd

Kwaliteitsslagen

Voor Eindhoven Airport staan gemak en comfort voor de passagiers in alle voorzieningen en services centraal. De opwaardering van het securitygebied draagt hieraan bij. Het nieuw ingerichte securitygebied zorgt voor meer rust, overzicht en een nog beter lopende passagiersstroom. Om dat te bereiken, werden de toegangspoortjes naar voren gehaald en werd een duidelijke toegangspoort gerealiseerd die dient als entree naar het securitygebied. Het gebruik van natuurlijke materialen, planten en kleur zorgen voor een aangenamere uitstraling van het gebied. Daarnaast werd de signing aangepast hetgeen het overzicht optimaliseerde.

Een andere kwaliteitsslag die in 2021 werd gemaakt, is de bouw van de overkapping van de looppaden op het platform. Het ontwerp van de modern vormgegeven galerij toont iconen uit de regio zoals Van Gogh en innovaties, technologie, kunst en design uit de Brainportregio. Daarnaast hebben markante gebouwen uit Eindhoven, PSV en Brainport een prominente plek in de galerij. Hiermee draagt het ontwerp van de overkapping bij aan de branding van de regio. De overkapping is door het bijzondere ontwerp een visitekaartje voor de regio. De galerij is uiteraard ook functioneel omdat het bouwwerk passagiers beschermt tegen weersinvloeden. Met de oplevering ervan is een lang gekoesterde wens van Eindhoven Airport en van passagiers in vervulling gegaan. Er is ook veel waardering van passagiers, bezoekers en experts voor het al eerder opgeleverde voorterrein en de Airport Boulevard. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de opname van het ontwerp in het Blauwe Kamer jaarboek 2021. In dat boek staan de beste projecten op het gebied van landschapsarchitectuur en stedenbouw in Nederland.

De nieuwe galerij met iconen uit de regio op het platform

In november en december zijn testen gedaan waarbij passagiers zijn begeleid en gevolgd in het omgaan met de self service Check-In kiosken. Bij deze kiosken kunnen passagiers in de toekomst bijvoorbeeld inchecken en een bagagelabel printen. De kiosken zijn in het eerste kwartaal 2022 in gebruik genomen. Door de inzet van de kiosken wordt de wachttijd voor passagiers verkort. Er volgen nog nadere testen met de Bag tag kiosken in voorjaar 2022.

In 2021 is gestart met de voorbereidingen voor uitbreiding van de terminal. Het circa 26.500 vierkante meter grote gebouw wordt circa achtduizend vierkante meter groter. Hiervoor is gekozen omdat de huidige terminal - die in 2016 werd opgeleverd - is berekend op 5 miljoen passagiers per jaar. De huidige terminal is dus te klein voor het aantal passagiers dat er pre-corona was; 6,7 miljoen in 2019. Momenteel is er vooral ruimtegebrek in de aankomsthal en het Non-Schengen vertrekgebied. De uitbreiding biedt ook de mogelijkheid het aantal gates en het aanbod aan horeca in de terminal uit te breiden.

Mist heeft ook in 2021 impact gehad op een aantal vluchten vanaf/naar Eindhoven Airport. Daarom wordt een opwaardering van het huidige Instrument Landing System (ILS) categorie I overwogen. Met een hogere categorie ILS kunnen vliegtuigen vaker ook bij slechtere weersomstandigheden met geen/weinig zicht starten en landen op Eindhoven Airport. In 2021 zijn met diverse betrokken stakeholders zoals Defensie - eigenaar van de start/landingsbaan - en luchtvaartmaatschappijen gesprekken gevoerd. Daarnaast zijn studies gedaan en zijn de gevolgen van een opwaardering op een rij gezet. Ook zijn kosten voor de aanleg en onderhoud van het systeem in kaart gebracht en is bekeken welke aanpassingen precies aan de start/landingsbaan nodig zijn. Na het eerste kwartaal van 2022 wordt een besluit genomen over een hogere categorie ILS. Bij een positief besluit kan dit systeem in 2025 worden toegepast wanneer de eerstevolgende baanrenovatie door eigenaar Defensie is gepland.