Een duurzame werkomgeving op de luchthaven is een essentiële voorwaarde voor goede prestaties. Dankzij onze medewerkers kunnen we onze ambities verwezenlijken en optimale service bieden aan passagiers, andere bezoekers en de luchtvaartmaatschappijen. We zoeken altijd een balans tussen het menselijke en de prestatiegerichtheid.
In september 2024 hebben we een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uitgevoerd. We scoorden een 8,1, hetzelfde cijfer als in 2023. De medewerkers zijn over het algemeen positief over de sfeer, de georganiseerde activiteiten, het opfrisverlof en overige arbeidsvoorwaarden. Het onderzoek bracht ook verbeterpunten naar voren op het gebied van samenwerking, communicatie en voorzieningen op kantoor. Een aantal zaken hebben we direct kunnen aanpakken, andere volgen zo spoedig mogelijk.
De Employee Net Promoter Score (eNPS), die aangeeft in welke mate medewerkers Eindhoven Airport aanraden als werkgever, is ongeveer gelijk aan die van een jaar eerder: +30 (2023: +31). Onze doelstelling was minimaal +32.
Het jaarlijkse End of Season-feest voor alle medewerkers op de luchthaven als afsluiting van het zomerseizoen
Eindhoven Airport streeft naar optimale arbeidsomstandigheden voor al onze medewerkers en de medewerkers van onze partnerbedrijven op de luchthaven. Er zijn nog verbeterpunten, zoals ook bleek uit het MTO.
Beter klimaat in de terminal
De afgelopen jaren hebben we diverse klachten ontvangen over het klimaat op een aantal locaties in de terminal. We hebben de problemen samen met onze technische partner SPIE geïnventariseerd. Inmiddels zijn al een aantal verbeteringen doorgevoerd.
Werken aan betere luchtkwaliteit
Onderzoeksinstituut TNO heeft in opdracht van Eindhoven Airport van 7 april tot 9 mei 2022 de concentraties ultrafijnstof op het platform gemeten. Uit de resultaten blijkt onder andere dat de achtuursgemiddelden voor een deel van de tijd boven de nano-referentiewaarden van het RIVM (50.000 deeltjes per kubieke centimeter) liggen.
TNO adviseerde de luchthaven om een blootstellingsonderzoek te doen, om meer inzicht te krijgen in de hoeveelheid ultrafijnstof waaraan medewerkers op het platform worden blootgesteld. Dat onderzoek hebben we in mei en juni 2023 laten uitvoeren; de resultaten zijn in maart 2024 gepubliceerd. We constateren dat de blootstelling voor enkele groepen medewerkers boven de RIVM-referentiewaarde uitkomt. TNO adviseerde mogelijke aanvullende maatregelen om de betreffende personen beter te beschermen. In overleg met onze operationele partners hebben we een doelmatige keuze gemaakt en zijn we begonnen met het uitvoeren van een aantal van deze maatregelen. We zijn van plan om in 2026 opnieuw een blootstellingsonderzoek te doen om het effect van de ondernomen actie te meten.
Mechanische tilhulpen
We zijn sinds 2023 bezig met het verlichten van het werk voor de medewerkers van de bagageafhandeling. Nadat we in 2023 alle drie de aankomstbanden van tilhulpmiddelen hebben voorzien, hebben we in de zomer van 2024 als proef in de bagagehal twee mechanische tilhulpen geïnstalleerd. Hiermee kan bagage voor vertrekkende vluchten met minder belasting worden geladen. Dit bleek een succes; de opdracht voor verdere uitrol is gegeven. In het eerste kwartaal van 2025 zal minimaal 50 procent van de posities zijn voorzien van deze tilhulpen.
Eindhoven Airport wil een diverse en inclusieve werkomgeving bieden. We hechten aan sociale veiligheid op de werkvloer: iedere medewerker moet zich welkom voelen, ongeacht bijvoorbeeld gender, (culturele) afkomst of seksuele oriëntatie.
Naar aanleiding van de resultaten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) in 2023, hebben we in 2024 onze arbodienst Dpo2 een verdiepend onderzoek laten doen naar ongewenst gedrag. Uit het MTO bleek dat op beperkte schaal medewerkers hiermee hadden te maken. Het onderzoek heeft geleid tot concrete aanbevelingen, bijvoorbeeld over het tegengaan van verbale intimidatie en discriminatie.
We zijn met alle aanbevelingen aan de slag gegaan. Er wordt een workshop georganiseerd voor leidinggevenden over gewenst gedrag en psychosociale veiligheid. Ook staan voor alle medewerkers sessies gepland waarin we bepaalde onderwerpen uit onze gedragscode bespreken. Het Leadership Team heeft samen met Dpo2 verkend welke risicofactoren een rol spelen. Eindhoven Airport heeft een vertrouwenspersoon; er is aandacht besteed aan de bekendheid hiervan in de hele organisatie.
We hechten aan het welzijn van onze mensen. In het arbeidsvoorwaardenreglement, dat we in 2023 opnieuw hebben opgesteld voor drie jaar, is er veel aandacht voor duurzame inzetbaarheid. Er is onder meer een 'opfrisverlof' in opgenomen: iedere medewerker heeft eens in de vijf jaar het recht om opfrisverlof te nemen, dat voor een derde deel voor rekening komt van Eindhoven Airport. Dit blijkt aan te slaan: in 2024 heeft een vijfde van de medewerkers die hiervoor in aanmerking kwam hier gebruik van gemaakt.
Tips over voeding tijdens een FIT-week
In 2024 hebben we opnieuw twee FIT-weken georganiseerd. Er was aandacht voor fysieke, mentale en sociale vitaliteit. De deelnemers hebben fysieke activiteiten ondernomen, en een gastspreker heeft de aandacht gevestigd op gezonde voeding. Op 16 mei hebben we meegedaan aan de landelijke Fiets naar je Werk Dag.
We hebben onze medewerkers gestimuleerd (gratis) mee te doen aan de Eindhoven Marathon. Onze partner BrabantSport bood ons die mogelijkheid. Vijftien medewerkers liepen op 13 oktober mee, verspreid over verschillende afstanden. BrabantSport heeft verder de intensieve training 'Duurzaam in balans' gegeven, waarin deelnemers onder meer leren een balans te vinden tussen werk en privé en tijdig grenzen aan te geven.
Op ons interne Duurzaam Inzetbaarheidsplatform (DI-platform) vinden medewerkers informatie en tips op het gebied van fysieke, mentale en sociale vitaliteit en wendbaarheid.
Het ziekteverzuim is in 2024 gestegen naar 3,7% procent (2023: 2,5% procent). De stijging heeft voor het grootste deel te maken met de toename van langdurig verzuim.
Aan het eind van 2024 was er bij Eindhoven Airport in het algemeen geen sprake van een tekort aan personeel. Uitzondering daarop is de bezetting van de IT-afdeling, hiervoor wordt tijdelijk extern personeel ingehuurd.
Dit betekent niet dat onze aandacht verslapt. Samen met onze partnerbedrijven trekken we op om de luchthaven op de kaart te zetten als een 'Great place to work'. Doel is dat we de ‘branding’ van Eindhoven Airport als mogelijke werkplek versterken. In 2024 hebben we drie focusgroepen opgericht: Werven, Boeien & binden, en Behouden. Deze gaan concrete, gezamenlijke acties opzetten. Een van de acties is het verbeteren van de 'onboarding', het goed introduceren van nieuwe collega's in de werkomgeving. Ook zijn er activiteiten die medewerkers in staat stellen het werk van collega's leren kennen en de onderlinge verbondenheid versterken. Zo waren er al een workshop bij Starbucks en een rondleiding bij de marechaussee.
Workshop bij Starbucks voor luchthavenmedewerkers
Participatie
Eindhoven Airport heeft in 2024 samen met Ergon in het kader van de Participatiewet een baan gecreëerd bij het frontoffice van ons hoofdkantoor. Ergon is de ‘centrale balie' in de regio Eindhoven die mensen in de bijstand of mensen met een arbeidsbeperking aan werk helpt. Het traject met de eerste persoon liep helaas vast, maar we hebben daarna een nieuwe kandidaat gevonden.
Door het jaar heen had Eindhoven Airport N.V. in 2024 82 medewerkers in dienst en Eindhoven Airport Hotel B.V. 14 medewerkers. Dit is inclusief medewerkers met een tijdelijk contract maar exclusief oproepkrachten en stagiaires.
De man/vrouw-verhouding binnen Eindhoven Airport N.V. is bijna in evenwicht: in 2024 waren 45 mannen en 37 vrouwen in dienst. Bij het hotel werken 13 vrouwen en 1 man. Het Leadership Team (inclusief directie) bestaat uit vier mannen en twee vrouwen. We voldoen ruim aan het diversiteitsbeleid dat we in 2023 formeel hebben vastgesteld (minimaal 30 procent vrouw, minimaal 30 procent man).
Aantal vrouwen en mannen bij Eindhoven Airport N.V. (inclusief het hotel)
De ondernemingsraad (OR) heeft in 2024 elke kwartaal overleg gevoerd met het bestuur en kijkt terug op een constructieve en prettige samenwerking. De OR heeft in 2024 op uiteenlopende onderwerpen positief kunnen adviseren en instemmen.
In september 2024 stond een reguliere verkiezing gepland voor de leden van de OR. Deze bleek niet nodig. Vijf werknemers hadden zich kandidaat gesteld, onder wie vier van de zittende leden. Op 1 oktober is de nieuwe OR geïnstalleerd.
Het centrale thema voor de nieuwe zittingsperiode tot oktober 2027 is duurzame werkgelegenheid. De OR zal dit thema met raadpleging van zijn achterban in 2025 verder uitwerken. De OR houdt ook speciale aandacht voor de baansluiting in 2027 en de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel.