Jaarverslag 2024

Ons resultaat

2024 is in alle opzichten een financieel sterk jaar geweest. Het aantal vliegtuigbewegingen is met 40.826 2% lager dan in 2023 (41.496), ruim onder het vergunde aantal van 41.500. De airlines hadden een iets hogere bezettingsgraad, waardoor we toch nagenoeg op hetzelfde aantal passagiers zijn uitgekomen dan het recordaantal van 2023, namelijk 6,8 miljoen passagiers.

Onze financiële positie is erg sterk te noemen. Na twee sterke financiële jaren met goede operationele resultaten zijn we in staat geweest belangrijke investeringen te doen, waaronder die in de uitbreiding van onze terminal, om de kwaliteit te verbeteren. Daarmee zijn we in 2024 gestart. Bovendien zijn we goed voorbereid op de verwachte ontwikkelingen van de luchthaven. Hiervoor hebben we twee financieringen afgesloten. We houden daarbij rekening met de effecten op de korte en lange termijn, en ook met de cashflow, de benodigde investeringen die voortvloeien uit ons Tactisch Plan en mogelijke tegenvallers. De totale kredietfaciliteit komt op € 110 miljoen met daarnaast een accordeonmogelijkheid van € 20 miljoen.

We zijn ruim binnen de gestelde convenanten gebleven die de bank had gesteld. Per einde 2024 hebben we geen uitstaande schuld bij de bank.

Omzet stijgt

In totaal zijn de opbrengsten van Eindhoven Airport in 2024 met 10% gestegen tot € 96,2 miljoen (2023: € 87,8 miljoen). De hoge bezettinsgraden zijn ook terug te zien in de passagiersafhankelijkse omzetstromen, waaronder de havengelden en autoparkeren. Per 1 april 2024 zijn de nieuwe havengeldtarieven in werking getreden. De omzet in de havengelden is met 11% gestegen naar € 56,4 miljoen (2023: € 50,9 miljoen). Dit is met name toe te schrijven aan de stijging van het gemiddelde tarief door toegenomen havengeldgerelateerde kosten. Ook in de omzet autoparkeren zien we een groei, van € 19,8 miljoen in 2023 naar € 21,9 miljoen in 2024. De uitbreiding van parkeercapaciteit op P3 met 375 parkeerplaatsen heeft hier mede toe bijgedragen. De opbrengsten per parkeerder kwamen ook hoger uit.

We zien tevens een sterke groei in concessies. Door het uitblijven van wachttijden bij security, hadden passagiers meer tijd om gebruik te maken van deze voorzieningen. Daarnaast heeft de inflatie een rol gespeeld in deze omzetgroei.

De omzet van het hotel bedroeg in 2024 € 4,0 miljoen, nagenoeg gelijk aan de omzet van vorig jaar (2023: € 4,0 miljoen), ondanks een lagere bezettingsgraad. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere kamerprijzen. De oorzaak van de hogere kamerprijzen is toe te wijzen aan de gestegen kosten in verband met de inflatie. De bezettingsgraad van het hotel is in 2024 uitgekomen op 80% (2023: 86%).

(in EUR 1.000)

2024

2023

Delta

%

Havengelden

56.409

50.938

5.471

11%

Autoparkeren

21.933

19.829

2.104

11%

Concessies

12.024

11.189

835

7%

Verhuringen

5.499

5.506

-7

0%

Overige omzet

346

308

38

12%

Totaal

96.211

87.770

8.441

10%

Sterk financieel resultaat

De kosten die Eindhoven Airport maakt zijn verantwoord; we besparen op kosten als dat mogelijk is, zonder dat dit ten koste gaat van veiligheid en altijd met behoud van kwaliteit voor onze passagiers, luchtvaartmaatschappijen en medewerkers. Ook investeren we juist in zaken waarmee we op termijn kosten besparen.

De stijging in de kosten van uitbesteed werk (passagiersgerelateerde kosten) ten opzichte van 2023 wordt onder andere veroorzaakt door de inflatie en de nieuwe afspraken met partners over verbeterde arbeidsomstandigheden en beloning.

De omzetstijging zorgde voor een sterk financieel resultaat. Het resultaat na belasting van € 23,3 miljoen valt € 4,1 miljoen hoger uit dan in 2023 (€ 19,2 miljoen).

Vooruitblik 2025

Na een sterk 2024 verwachten we in 2025 opnieuw een solide financieel jaar. Wat betreft aantallen passagiers en vliegtuigbewegingen voorzien we geen grote verschuivingen. Met de investering in de uitbreiding van de terminal zetten we een belangrijke stap in de kwaliteitsverbetering van onze luchthaven, die medio 2027 naar verwachting wordt opgeleverd. De luchthaven blijft operationeel tijdens de meeste bouwactiviteiten, met maatregelen om de overlast voor passagiers en medewerkers tot een minimum te beperken.

Daarnaast blijven we investeren in onze leefomgeving en de verdere verduurzaming van de luchthaven. We bevinden ons in een sterke economische regio. De behoefte van mensen om op vakantie te gaan, vrienden of familie te bezoeken of elkaar zakelijk te ontmoeten, zal ook in 2025 naar onze verwachting groot zijn. We zijn trots om hier op verantwoorde wijze aan te kunnen voldoen en willen deze mooie regio graag vanuit onze rol blijven bedienen.