Jaarverslag 2024

Toezicht

Verslag raad van commissarissen

We kunnen terugkijken op een succesvol jaar dat - op een paar uitzonderingen na – soepel is verlopen. De grote mobiliteitsbehoefte in de regio kwam tot uiting in de hoge bezettingsgraad van de vliegtuigen, een duidelijk signaal dat Eindhoven Airport een belangrijke maatschappelijke functie voor de regio vervult. Het aantal vliegtuigbewegingen bleef iets achter bij de verwachting maar door de volle toestellen kwam het aantal passagiers ongeveer op hetzelfde niveau uit als in 2023: 6,8 miljoen. Passagiers hebben hun tevredenheid over de luchthaven laten blijken met een NPS score van +43. Zo’n hoge waardering is niet mogelijk zonder de inzet van de vele mensen die zich dagelijks inzetten om de reizigers een gemakkelijke en comfortabele ervaring te geven. Een groot compliment en dankwoord voor deze mensen is hier dan ook op zijn plaats.

Om ook op langere termijn gemak en comfort aan de reiziger te kunnen blijven bieden, wordt de terminal uitgebreid. Niet alleen luchtzijdig wordt er veel ruimte toegevoegd om passagiers een comfortabele start van hun reis te laten maken, ook aan landzijde wordt de entreehal flink vergroot en worden horeca- en retailvoorzieningen toegevoegd. De aankomsthal wordt uitgebreid zodat reizigers nog sneller over hun bagage kunnen beschikken na het maken van hun reis. In november 2024 is de bouw officieel van start gegaan, nadat de raad eerder in het jaar goedkeuring had gegeven aan deze omvangrijke investering. Er is genoegzaam vastgesteld dat de eerdere onzekerheden – die hebben geleid tot uitstel van de investeringsbeslissing - waren opgelost. Een belangrijk punt waar zekerheid over is verkregen, is de situatie rondom de aanvraag van een natuurvergunning door de luchthaven. Medio 2024 is het definitieve besluit op deze aanvraag ontvangen, in de vorm van een zogenoemde positieve weigering van de aanvraag. Met dit besluit, dat overigens nog niet onherroepelijk is, staat vooralsnog vast dat de luchthaven over stikstofrechten beschikt.

Ook voor de problematiek rondom de netcongestie en beschikbare capaciteit voor de uitbreiding van de terminal is naar tevredenheid een oplossing gevonden. Ten slotte is in 2024 gebleken dat – ondanks het veranderde politieke klimaat - de koers voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven tot 2030 ongewijzigd is, wat houvast biedt voor de continuïteit op langere termijn.

Werkzaamheden van de raad van commissarissen

In 2024 heeft de raad regelmatig met de directie gesproken over veiligheid. Een veilige operatie blijft het fundament onder een goed draaiende luchthaven. Ook in 2024 hebben leden van de raad een aantal keren meegelopen met de zogenoemde safety walks waarbij diverse aspecten van veiligheid op de luchthaven aan de orde zijn gekomen. Tevens stond het thema veiligheid, waaronder cybersecurity, in 2024 structureel en uitgebreid op de agenda van de rvc en wordt hierover ook frequent gerapporteerd door de directie aan de raad.

Jaarlijks wordt een vergadering van de ondernemingsraad bijgewoond door een van de commissarissen en vindt een informeel gesprek plaats tussen de voorzitter van de OR en ondergetekende. Hieruit is gebleken dat het overleg met de directie in open en constructieve sfeer plaatsvindt

In 2024 heeft de raad samen met de directie een verdiepende sessie gehad om over de herijkte strategie te praten. Het bedienen van de regio blijft overeind als purpose, waaraan invulling wordt gegeven langs drie pijlers: de kwaliteit van de luchthaven, oog voor de leefomgeving en hoge prioriteit voor duurzaamheid. Jaarlijks terugkerende onderwerpen zijn daarnaast risk management, compliance en integriteit, de havengelden en uiteraard het Tactisch Plan voor de komende vier jaren en vaststelling daarvan.

In deze periode vormt 2027 een bijzonder jaar. In dat jaar vinden grootschalige aanpassingen en onderhoud plaats aan de start- en landingsbaan waardoor er ruim 5 maanden geen vliegverkeer mogelijk zal zijn. Over de gevolgen daarvan en de mogelijke te treffen maatregelen om de gevolgen te mitigeren, hebben raad en directie in 2024 van gedachten gewisseld. De raad onderschrijft de inzet van de directie om de focus op twee gebieden te richten: het onderzoeken van de mogelijkheden voor alternatieve capaciteit voor luchtvaartmaatschappijen en het treffen van maatregelen en voorzieningen voor behoud van de personele inzet, met name met het oog op de periode na de baansluiting als de luchthavenprocessen weer opstarten.

Mede met het oog op dit omvangrijke project dat de nodige jaren aan voorbereiding vereist, is de raad verheugd dat Mirjam van den Bogaard heeft aangegeven graag nog een termijn te willen volmaken als statutair directeur in de functie van COO. De raad heeft in 2024 dan ook unaniem ingestemd met de voordracht van Mirjam van den Bogaard voor een derde termijn. Deze voordracht zal voor besluitvorming worden geagendeerd voor de aandeelhoudersvergadering van april 2025.

Ook de cultuur in de organisatie en de aandacht voor een inclusieve, sociaal veilige omgeving waarin iedereen zich welkom voelt, is regelmatig onderwerp van gesprek tussen raad en directie.

Samenstelling van de raad

In 2024 hebben zich geen wisselingen voorgedaan in de samenstelling van de raad.

Vergaderingen

De raad van commissarissen kwam in 2024 viermaal bijeen in reguliere vergadering. Bij de vergaderingen was de voltallige raad aanwezig. Daarnaast hadden de commissarissen frequent formeel en informeel contact met de directie om zaken inhoudelijk te bespreken of de directie te adviseren. Op 11 april 2024 vond de Algemene Vergadering van Aandeelhouders plaats. Hierbij waren vier van de vijf commissarissen aanwezig en waren alle aandeelhouders vertegenwoordigd.

Op regelmatige basis is er constructief overleg met de aandeelhouders en worden relevante maatschappelijke issues besproken. In november vond de jaarlijkse informatiebijeenkomst voor aandeelhouders plaats in aanwezigheid van vier van de vijf commissarissen en met vertegenwoordiging van alle aandeelhouders, waarin de directie een toelichting heeft gegeven op het Tactisch Plan voor de periode 2024-2028. In deze bijeenkomst zijn ook de plannen voor de uitbreiding van de terminal toegelicht.

In de laatste vergadering van 2024 heeft de raad gesproken over het functioneren van de directie en het remuneratiepakket. De raad is zeer tevreden over het functioneren van de directie en staat volledig achter de herijkte strategie en de in 2023 aangekondigde plannen richting 2030 op het gebied van geluids- en CO2-reductie.

Zelfevaluatie

De raad is tevreden over het eigen functioneren. Er is sprake van een goede sfeer en een veilige omgeving waarin men zich durft uit te spreken over allerhande onderwerpen. De lijnen tussen directie en de raad – en zo nodig de individuele commissarissen – zijn kort. De raad is tevreden over de snelheid en de wijze waarop de directie de raad informeert.

De raad heeft besloten geen aparte audit-, remuneratie- en selectie- en benoemingscommissie in te stellen gezien de beperkte omvang van de organisatie.

Risicomanagement

De opzet en werking van de interne risicobeheersings- en controlesystemen is uitgebreid besproken aan de hand van een risicomanagementrapportage (als onderdeel van het Tactisch Plan).

Corporate Governance Code

De governancestructuur is gebaseerd op Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, de statuten van Eindhoven Airport en diverse interne reglementen. Eindhoven Airport kent in haar governancestructuur een Algemene Vergadering van Aandeelhouders, raad van commissarissen, directie en ondernemingsraad. De directie en de raad onderschrijven de meest recente versie van de Nederlandse Corporate Governance Code en passen de daarin opgenomen principes en best practice bepalingen toe, voor zover deze naar het oordeel van de directie en de raad op Eindhoven Airport van toepassing kunnen worden verklaard en bijdragen aan haar missie. De reglementen van directie en raad van commissarisen zijn tezamen met het compliance-overzicht op de website van de vennootschap geplaatst.

Instemming met jaarrekening

De directie heeft het jaarverslag opgesteld. Forzis Mazars heeft de jaarrekening gecontroleerd en goedgekeurd. We verwijzen hiervoor naar de controleverklaring in dit verslag. De raad heeft de jaarrekening en het jaarverslag uitvoerig besproken met de directie en de externe accountant. Het vormt een goede basis voor de verantwoording die wij als raad van commissarissen afleggen voor het gehouden toezicht. De raad stemt in met de jaarrekening en kan zich verenigen met het voorstel van de directie aan aandeelhouders om, gezien de ontwikkelingen en het resultaat in 2024, een winstuitkering te doen ten bedrage van € 7.035.000, verdeeld over € 3.517.500 op cumulatief preferente aandelen en € 3.517.500 op gewone aandelen. De resterende winst van € 16.418.000 zal in zijn geheel worden toegevoegd aan de overige reserves.

De directie zal het jaarverslag voorleggen aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 8 mei 2025. We stellen de aandeelhouders voor de directie decharge te verlenen voor het gevoerde beleid en de raad voor het gehouden toezicht. De raad verklaart dat naar zijn oordeel is voldaan aan het bepaalde ten aanzien van de onafhankelijkheid van de commissarissen.

Ten slotte willen wij graag directie en alle medewerkers hartelijk danken voor hun inzet in het afgelopen jaar en hun veel succes wensen bij de uitdagingen voor 2025.

Eindhoven, 2 april 2025
Ir. Bert van der Els, president-commissaris

Personalia raad van commissarissen

De raad van commissarissen van Eindhoven Airport N.V. bestond in het jaar 2024 uit vijf leden. Alle commissarissen hebben de Nederlandse nationaliteit.

Ir. L.J.T. (Bert) van der Els (1954),
president-commissaris
Directeur NieuwSparrendaal

Nevenfuncties
President-commissaris BIM
Commissaris ZND
Commissaris BUVA
Adviseur rvc Royal Schiphol Group
Voorzitter rvc Van Gogh Vastgoed nv
Voorzitter Stichting Kazerne Eindhoven
Voorzitter Stichting Verkadefabriek

Drs. A. J. (Arthur) Reijnhart, (1971)
Chief Commercial Officer Schiphol Group
Lid Executive Team Royal Schiphol Group

Nevenfuncties
Stichting Coosje Wijzenbeek
Shareholder Representative SADC
Shareholder Representative Schiphol Tradepark

Drs. J.M.P. (Annemarie) Moons (1965)
Voorzitter college van bestuur Summa

Nevenfuncties
Bestuurslid Creabitat
Bestuurslid Stichting Agrifood Capital
Lid raad van toezicht Van Gogh Sites Foundation

Ir. L.W.J. (Kjell) Kloosterziel (1978)
Directeur Schiphol International

Nevenfuncties
Lid Board of Directors Hobart International Airport
Lid rvc Groningen Airport Eelde N.V.
Lid rvc N.V. Holding Businesspark Luchthaven Maastricht
Director en Vice President Schiphol USA inc.
Director Schiphol Australia Pty Ltd.
Director Schiphol Consulting Inc.
Director and Treasurer of Schiphol North America Holding,
Bestuurslid AviAssist Foundation

Drs. C.G.M. (Carlo) van Kemenade MBA (1964)
Member Managing Board Rabobank
Director Retail Netherlands

Nevenfuncties
geen