Kwaliteit, efficiëntie en gemak zijn de basis van onze diensten en operationele processen. Veiligheid voor iedereen op de luchthaven is het fundament hieronder. Eindhoven Airport biedt reizigers een overzichtelijke luchthaven met alle comfort. De luchthaven doet er alles aan om het de reiziger zo gemakkelijk mogelijk te maken, onze klantbelofte is dan ook ‘Easy on your way’.
Veiligheid en aandacht voor de mens zijn in de operatie van Eindhoven Airport belangrijke elementen. Dat is terug te zien in de voorzieningen en services van de luchthaven. De omkeertijden van de vliegtuigen en de passagiersprocessen op Eindhoven Airport zijn kort. Onze processen sluiten naadloos aan op de operationele processen van de luchtvaartmaatschappijen.
Het grootste deel van de omzet van de luchthaven (59% in 2024) komt uit de havengelden die luchtvaartmaatschappijen betalen voor het gebruik van de diensten van Eindhoven Airport. De overige inkomsten komen uit non-aviation activiteiten zoals horeca, winkels, parkeergelden, commerciële dienstverlening, reclame, vastgoed en het hotel. We versterken ons businessmodel door het vergroten van de omzet uit deze non-aviation activiteiten.
Het gevarieerde aanbod van de luchthaven aan winkels en horecavoorzieningen draagt bij aan een hoge klanttevredenheid. Dit geldt ook voor de goede bereikbaarheid van de luchthaven en de nabijheid van voorzieningen. OV-reizigers komen met de bus aan op het overdekte busstation op loopafstand van de terminal.
Dicht bij de terminal zijn diverse parkeergarages en parkeerterreinen met een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Het voorterrein en de Airport Boulevard presenteren we als waardige entree voor de Brainportregio. Dit gebied trekt behalve reizigers ook ophalers en wegbrengers, andere bezoekers en medewerkers van omliggende bedrijventerreinen.
Eindhoven Airport werkt met een regiemodel. Alle activiteiten voeren we uit samen met een breed scala aan veelal vaste partners, zowel bij aviation als non-aviation. Zij voeren specifieke taken uit en bieden ons op die terreinen kennis, ervaring en flexibele inzet.
Het bestaande netwerk aan partnerbedrijven kende in 2024 enkele kleine wijzigingen. Met Viggo werkten we al samen op verschillende vlakken in en om de terminal, zoals de afhandeling van airlines, de begeleiding van passagiers met beperkte mobiliteit, de informatiebalie en de ondersteuning bij de havendienst. Daar is in april 2024 Skytanking bijgekomen: deze afhandelaar werkt voor Ryanair. G4S is onze partner voor de securitydiensten.
De vliegtuigbrandstof komt van Shell en Total, CSU levert schoonmaakdiensten, Krinkels de groenvoorziening, Remondis is onze afvalafhandelaar. B&S, Lagardère Travel Retail, Vermaat, Aviflora, McDonald’s, SSP, Travelex en NS Retailbedrijf verzorgen het horeca- en retailaanbod op de luchthaven. Schiphol Media levert de (reclame)boodschappen op de schermen in de terminal. Het parkeerbeheer is ondergebracht bij Interparking Nederland. Vanderlande, SPIE en Heijmans leveren technische en infrastructurele ondersteuning. Tulip Inn is het label dat de hoteldiensten op de luchthaven uitvoert.
We maken gebruik van de voorzieningen van vliegbasis Eindhoven waar het gaat om de start- en landingsbaan (en het onderhoud ervan), de luchtverkeersleiding en de luchthavendiensten (brandweer, meteorologische dienst en flora- en faunabeheer). De politietaken en de grenscontrole worden verzorgd door de Koninklijke Marechaussee. De Douane controleert op een juiste in- en uitvoer van goederen en (financiële) middelen over de landsgrenzen.
Eindhoven Airport heeft voortdurend contact met partijen op zakelijk, sociaal-cultureel, educatief en bestuurlijk vlak. Deze stakeholders ontmoeten we aan verschillende overlegtafels. We zetten ons in voor goede en constructieve zakelijke en persoonlijke verstandhoudingen met hen. Onze doelstellingen komen op veel punten overeen: we hebben allemaal behoefte aan een solide woon-, werk- en leefomgeving. Op deze wijze geven we invulling aan onze regionale rol en dragen we bij aan de ambities van de regio.