Jaarverslag 2021

Innovatie

Eindhoven Airport heeft de ambitie om innovatieve krachten in de regio bij elkaar te brengen en samen te werken aan duurzame oplossingen voor luchtvaartgelateerde uitdagingen. Door onze luchthaven in te zetten om innovatieve oplossingen uit te testen, willen we een inspiratiebron zijn voor de regio en luchtvaartsector. Naast dat de luchthaven voortdurend werkt aan het optimaliseren van haar processen en diensten, wordt ook innovatie ingezet voor het elektrificeren van de luchtvaart en het zelfvoorzienend maken van de eigen energiebehoefte. Innovatief denken, ontwikkelen en experimenteren is daarbij nodig. De luchthaven is proactief en leidend in het zoeken van partijen waarmee we hierin kunnen optrekken.

Bagageproces

In 2021 zijn ook stappen gemaakt in de pilot 'Bag Recognition'. Hierbij wordt de ruimbagage gedurende de hele klantreis gevolgd via toepassing van slimme camera's en kunstmatige intelligentie. Zo worden ingecheckte koffers geïdentificeerd, herkend en getraceerd. Hierdoor heeft de passagier altijd inzicht in de status en locatie van zijn bagage. Verder kan deze technologie ertoe leiden dat we in de toekomst geen labels en printers meer nodig hebben, wat milieuvriendelijker en goedkoper is. We voorzien een ‘tagless’ toekomst. Om uit te vinden welke technologieën hiervoor de uitkomst kunnen bieden en waar de waarde voor de Royal Schiphol Group zit, is verder onderzoek nodig. Een groep investeerders gaat in 2022 samen met BagsID op Schiphol Airport en Eindhoven Airport meer testsituaties uitvoeren om meerwaarde voor passagiers te valideren.

Proefopstelling van de pilot 'Bag Recognition'

Een proef waarbij ruimbagage in een van de parkeergarages kan worden opgehaald in plaats van in de aankomsthal, wordt de komende tijd verder uitgewerkt. Bij deze uitgebreidere proef, in samenwerking met Vanderlande, worden ook de douane, de luchtvaartmaatschappijen en passagiers betrokken. Er wordt onderzocht of het ophalen van bagage in de parkeergarage voor de luchthaven capaciteitwinst en meer afhandeltijd kan geven en voor de passagiers tijdwinst en comfort.

Weergave van het project Deep Turnaround

Platformproces

Om vertraging zo veel mogelijk te voorkomen, probeert de luchthaven zo veel mogelijk inzicht te krijgen in processen zodat waar nodig kan worden bijgestuurd. In het project Deep Turnaround stonden op de vliegtuigopstelplaats camera's opgesteld die een reeks snapshots verzamelden. Een algoritme zette deze snapshots vervolgens om in data en herkent daarmee een proces. Het gaat dan bijvoorbeeld om de aankomst van een bagagetrekker of het aansluiten op de Ground Power Unit. Vervolgens kan precies worden vastgesteld hoelang elk afzonderlijk proces duurt en hoe het staat met de doorlooptijd.

Deze proef is samen met onze afhandelaar en Schiphol Airport opgestart en weer afgesloten. De luchthaven onderzoekt nog of dit project samen met Schiphol Airport in 2022 of 2023 wordt voortgezet.