Jaarverslag 2023

Onze voorzieningen

De bezettingsproblemen waarmee ook de horeca en de winkels in de terminal in 2022 kampten zijn grotendeels onder controle. Dit schrijven we onder andere toe aan de extra inspanning die is geleverd in de werving van nieuw personeel, bijvoorbeeld tijdens de gezamenlijke banenmarkt StartBaan in januari. De openingstijden van de zaken zijn globaal gezien weer te vergelijken met die van voor de coronapandemie.

Het aanbod is begin 2023 veranderd. In de vertrekhal heeft partner Lagardère drie winkels (Rituals, Travel & Fashion, Victoria’s Secret) gesloten om de ruimte van 200 vierkante meter te gebruiken voor een nieuwe RELAY-winkel. Deze opende op 17 maart. RELAY verkoopt een breed assortiment, waaronder tijdschriften, boeken, reisaccessoires en cadeaus. Daarmee is de winkel ook een vervanger van de AKO, die een dag eerder sloot. Door het verdwijnen van de AKO-kiosk midden in de terminal is de doorstroom van reizigers verbeterd.

Nieuw waren verder een pop-up winkel van Dunkin' en de Health Food Wall, een verkoopautomaat met 100 procent vegan- en glutenvrij producten. Deze 'muur' is sinds augustus non-stop beschikbaar. Bij het aanvullen van de automaat wordt scherp gekeken naar de beschikbare voorraad, zodat zo min mogelijk voedsel of drank wordt weggegooid.

De nieuwe Health Food Wall

Belangrijk was ook de heropening in juli van de bar achter de veiligheidscontrole, The Bar by Bavaria. Het luxe horecapunt, tot stand gekomen in samenwerking met Vermaat, PSV en Royal Swinkels Family Brewers, is in een nieuw en ruimer jasje gegoten. Het aantal zitplaatsen ging van 94 naar 158. Er is nu een speciale PSV-hoek. In The Bar is ook de nieuwe overeenkomst met PSV beklonken.

Horeca op het voorterrein in de zomer

In de zomerperiode hadden we extra horeca-aanbod (inclusief terras) op het voorterrein. Lokale ondernemers kregen er enkele maanden een plek: de foodtruck van Houben en een poffertjeskraam van Pofferdory.

Bestedingen reizigers en bezoekers

De reizigers en bezoekers hebben in 2023 meer uitgegeven in de terminal dan in 2022, een jaar waarin de horeca en retail nog enkele maanden hadden te kampen met de coronapandemie en daarna met een bezettingsprobleem. Per persoon besteedden ze gemiddeld 13,50 euro (2022: 12,30 euro) aan eten, drinken en overige producten. De openingstijden waren weer als normaal en de vertrekkende passagiers waren aanzienlijk minder tijd kwijt aan de veiligheidscontrole.

Tulip Inn

Het Tulip Inn Eindhoven Airport heeft opnieuw een goed jaar gedraaid. De bezettingsgraad kwam uit op 86 procent, nagenoeg gelijk aan 2022 (87 procent).