Jaarverslag 2023

Werken aan kwaliteit

Uitbreiding terminal

De hoognodige uitbreiding van de terminal heeft vertraging opgelopen, onder meer omdat we wachten op een besluit over de natuurvergunning. De voorbereidende werkzaamheden, zoals de sloop van de huidige autoverhuur, beginnen waarschijnlijk in 2024, de daadwerkelijke bouw naar verwachting eind 2024. De oplevering staat gepland voor 2027.
Ondertussen zijn we bezig geweest met de uitwerking van de plannen, samen met aannemer Heijmans Eindhoven, dat de bouw gaat uitvoeren, EGM Architecten, Iv-Bouw en ingenieurscollectief Peutz. Het ontwerp is inmiddels vastgesteld en is ook gevisualiseerd in impressiebeelden.

Punt van aandacht is en blijft het volle elektriciteitsnetwerk. Zonder voldoende stroom kunnen we de terminal niet bouwen en later ook niet gebruiken. De benodigde netcapaciteit is aangevraagd, maar deze is de komende jaren zoals het er eind 2023 uitzag niet beschikbaar. Eindhoven Airport is in overleg met netbeheerder Enexis over mogelijke oplossingen. Om toch te kunnen bouwen en zekerheid te hebben dat we de nieuwe terminal kunnen gebruiken werken we een plan B uit met verschillende opties. Een oplossing op korte termijn is het herverdelen van de beschikbare vermogens op de verschillende aansluitingen die we hebben. Hiermee kunnen we voldoende capaciteit beschikbaar maken voor de bouw van de terminal. Een tweede oplossing is het mogelijk samenvoegen van verschillende aansluitingen, waardoor de beschikbare capaciteit op deze aansluitingen beter en efficiënter kan worden benut.

Belangrijk is ook dat Enexis, met het oog op het economische belang, de Brainport prioritet geeft bij de toekenning van nieuwe aansluitingen. Eindhoven Airport, en ook andere partijen in het luchthavengebied, kunnen daar mogelijk gebruik van maken.

Wachtende passagiers op de eerste etage in de vertrekhal

Lucht, licht, ruimte
De huidige terminal is berekend op maximaal 5 miljoen passagiers per jaar, terwijl we daar ruim boven zitten. Het ruimtegebrek is vooral merkbaar in de aankomsthal en het Non-Schengen vertrekgebied. Het gebouw van ongeveer 26.500 vierkante meter krijgt er zo'n 10.000 vierkante meter bij. Steekwoorden voor de uitbreiding zijn: lucht, licht, ruimte. We scheppen mogelijkheden voor meer gates en meer horeca. De bagagehal, waar aangekomen reizigers op hun koffers wachten, wordt ruimer opgezet, en de bagageafhandeling verhuist naar een geheel nieuwe kelder. De terminal zal ook veel lichter worden, met veel invallend licht van buiten, maar ook dankzij duurzame ledlampen. De bedoeling is dat bezoekers er zich snel thuis voelen.